Oulun teknologiaihme: OmaOulu
Lukijamme Anonyymi Oululainen on lähestynyt meitä viihdyttävällä tarinalla veronmaksajien kustantamasta uudesta OmaOulu superjärjestelmästä.
OmaOulu on portaali kaikkiin kaupungin asukkaiden tarpeisiin. Teknologian edelläkävijäkaupunkina palvelun täytyy olla jäätävä. Jopa kaupungin verkkosivuilla hehkutetaan:
Oulun teknologiaihme on tänään käytettävyyttä – teknologialla parannetaan ihmisten arjen sujuvuutta.
Ennakko-odotukset ovat korkealla. Esimerkiksi päiväkodin poissaoloilmoitus hoituu varmasti käden käänteessä, kun markkinointipuhekin on näin raflaava. Mutta sitten asiaan.
Round #1
OmaOulu palveluun on kaksi tunnistautumistapaa: ”Vahva tunnistautuminen” ja ”käyttäjätunnuksella kirjautuminen”. Molemmat kirjautumistavat vievät samaan palveluun. Kaupungin rekisterissä olevien kriittisten tietojeni, kuten osoitetietojeni muokkaaminen vaatii vahvan tunnistautumisen. Kevyemmällä selviän päivittäisaskareista.
Päiväkotimme viestii ensisijaisesti OmaOulun kautta. Kirjaudun palveluun tarkistaakseni lasten viikko-ohjelman. En jaksa kaivaa pankkitunnuksia, joten kirjaudun käyttäjätunnuksella. Päiväkotisivuni aukeavat mukavasti, mutta tietenkin vasta kun olen ensin klikannut auki yleisen päiväkotisivun ja naksutellut sieltä kokonaista yhden (1) päiväkodin mittaisesta listasta oman päiväkotini auki. Käytän vain yhtä päiväkotia, mutta ei se mitään. Kyllä klikkailu on kivaa.
Etusivulla ilmoitetaan, että lasten hoidontarve Joulun ajalta täytyy ilmoittaa. Linkki vaatii vahvan tunnistautumisen. Onhan massiivinen tietoturvariski, että joku pahaa tarkoittava hakkeri haluaa ilmoittaa lapseni poissaolevaksi Joulun ajalle 😀
Vaihtoehtoja annetaan avokätisesti kaksi: mobiilivarmenne tai pankkitunnukset. Kirjauduttuani pankkitunnuksilla näytölle tulee yksi ainoa nappi: ”Jatka palveluun”.
Kyllä klikkailu on kivaa.
Kun sähköinen asiointi aukeaa, niin siitä ilo vasta alkaakin. Sivulla on kasa hienosti nimikoituja välilehtiä ja sieltä löytyy myös lapsille omansa. Klikkaamalla lapsen nimeä sivu kuitenkin tyhjenee täysin. Hetken harhalun jälkeen sivulta löytyy välilehtien lisäksi myös valikko ja sieltä otsikko “varhaiskavatus”. Onneksi juuri se onkin käyttämäni termi päiväkodista. Poissaoloilmoitus -linkistä avautuu haku, johon saa tykittää vuoden lisäksi kuukauden. Hae -napilla pääsee eteenpäin. Lopulta uuvuttavan latauksen päälle aukeaa oikea kalenteri, johon saa merkitä poissaolopäivät. Jos vain klikkailemalla tapahtuisi jotain. Kyllä klikkailu on kivaa.
Klikkailuseikkailu sivustolla päättyy turhautumiseen. Poissaoloa ei saa ilmoitettua lomana eikä vapaapäivinäkään. Klassisesti kysymysmerkkiä muistuttavasta napistakaan ei tapahdu mitään vaikka kuinka hakkaisi. Turhautumista seuraa uloskirjautuminen ja paluu OmaOuluun. Viime hetkellä silmiin pistää pikku-uutinen:
OmaOulu ja sen sisältämät palvelut (mm. OmaAsiointi ja päiväkotien sivustot) toimivat parhaiten Mozilla Firefox, Google Chrome ja Safari -selainten uusimmilla versioilla, joten suosittelemme ensisijaisesti näiden selainten käyttöä.
Aaargh! Työkoneellani ei nuita selaimia ole eikä asentaa saa. Entäpä kansalaiset, jotka käyttävät palveluja kirjaston koneilla? Tai mitähän tästä tykkää se jatkuvasti kasvava kansanosa, joka käyttää nettiä pääasiassa mobiilisti? Ihan rohkea linjaus asiakaskunnan segmentoimiseksi sanon minä.
Sitten tulee vielä osa porukasta, joka voisi vaihtaa selaimen, mutta: Ei ole virheilmoitusta, joka vinkkaisi käyttäjää oikeaan suuntaan.
Round #2
Challenge accepted! Kyllä homman jo kotona täytyy FireFoxilla onnistua.
Vahingosta viisastuneena kirjaudun heti alkuun pankkitunnuksilla. Klikkailijan märkä päiväuni saa kuitenkin tylyn lopun. Päiväkodin poissaoloilmoitus vaatii vahvaa tunnistautumista toisen kerran. Kyllä kaksi pankkitunnusta on turvallisempi kuin yksi! Tunnuslukukortti on tällä menolla poltettu loppuun ennen yhdeksän uutisia. Oikeesti nyt!
Vihdoinkin sisällä. Nyt uudella selaimella saatan todeta, että lasten välilehdet eivät olekaan tyhjiä. Löytyy linkki poissaoloilmoitukseen, joka vie täsmälleen aikaisemmin päivällä selailemani näköiselle sivulle. Ainoa ero on, että kalenterissa pystyykin nyt valitsemaan päiviä. Jippii.
Palatessani päiväkodin etusivulle jään tuijottamaan jotain uutta. Siinä seisoo kalenteri. Aina tähän päivään asti olen tuijottanut ilmoitusta ”Tälle päivälle ei ole merkintöjä” – tekstiä, joka ei mitenkään vihjaa, että merkintöjä olisi ollut. Jopa tänäänkin.
Suosittelen valitsemaan IE:n, jos haluat olla autuaan tietämätön päiväkodin merkinnöistä OmaOulussa. Helpottaa kummasti elämääkin.
Turhautumista voi purkaa monella tavalla. Hylkään impulssin heivata monitorin ikkunasta asfaltille ja päätän kirjoittaa blogin aiheesta.
Lyhyesti
Oulun kaupungin sähköinen palvelu ei tue käyttämääni nettiselainta. Edes sen uusinta versiota. Tyhmä minä kun käytän sitä toiseksi eniten käytettyä selainta tällä planeetalla. Sokerina pohjalla palvelu ei tietenkään tunnista selaintani. Tai ainakaan se ei ystävällisesti kerro minulle että käytän selainta jota ei tueta. Mallikoodit tähän toki löytyisivät. Googlettamalla. Alta kymmenen sekunnin
Kuka tämän palvelun on tehnyt? Entä testannut? Arvostan suuresti, että verovaroillamme on hankittu palvelu, joka jättää tasapuolisesti kolmanneksen käyttäjistä soittelemaan lehdellä. Ja ärsyttää niitä loppujakin, joilla oikea selain sattuu löytymään.
Yours truly,
Anonyymi Oululainen
Lopuksi laskutehtävä
Jos 10.000 oululaista käyttää 10min/viikko palvelun ongelmien kanssa painiskellessaan, niin paljonko työaikaa yhteensä palaa taivaan tuuliin vuodessa? Jos tunnnin työaikakustannus on 50€, niin kuinka paljon se euroissa tekee?
Jatketaan aiheen vierestä:
Eikös noi uudet IE:t ole kuitenkin melkein sieltä parhaimmasta päästä noudattamaan standardia? Eli Microsoft ei enää luo sentään uusia ongelmia? Voi toki olla, että olen väärässäkin, kun ei ole tullut hetkeen webbihommia koodailtua.
Selainten kehitys on mielestäni hyvä esimerkki siitä, että avoimessa ja kilpaillussa ympäristössä huonommat ratkaisut lopulta häviävät. Toki siihen voi kulua aika kymmeniä vuosia…
Mitenhän saataisiin lisää avoimuutta ja kilpailua julkisen sektorin järjestelmiin?
Käytin OmaOulua koemielessä muutama vuosi sitten. Tuskastuin silloin hieman sinua nopeammin toistuvaan vahvan salauksen vaatimiseen tunnistautumisessa useita kertoja saman session aikana.
Näköjään käytettävyys ei ole edelleenkään korjaantunut. No, onneksi tämä ei varmaan ole paljon maksanutkaan.
Laskutehtävästä:
Eihän tuo ole keneltäkään pois? Ainoa ongelma on, että tuo käytetty työaika ei näy bruttokansantuotteessa eikä sitä päästä verottamaan 🙂
Minusta markkinointipuheen ja todellisuuden epäsuhta on hieman liian karu tässä tapauksessa. Samasta syystä kuin Karillakin, minunkin kokeiluni loppui taannoin lyhyeen. Tämän tarinan perusteella tuskin jaksankaan antaa palvelulle uutta tilaisuutta ainakaan vielä.
Mitä tuohon laskutehtävään tulee, niin olet Ari oikeassa 🙂 Eihän se ole keneltäkään periaatteessa pois. Mutta entäpä, jos asian ajatteleekin vähän toiselta kulmalta? Jos vastaava investointi olisi tehty yrityksessä, niin olisiko omistajan perusteltua olla huolissaan?
Tärkeimmät tavoitteet on saavutettu, kun ollaan voitu powerpointissa näyttää kaikkia näitä hienoja palveluita mitä meillä on. Ouluhan taisi olla maailman toiseksi älykkäin kaupunki. Kelpaa siinä kaupungin johdon patsastella.
Jos nyt jokunen kymmenentuhatta veronmaksajaa hieman kärsii samalla, se on pieni hinta saadun maineen rinnalla.
Ja mitä sillä on väliä mitä ”omistaja” eli veronmaksaja ajattelee. Ehkä vähän nuristaan, mutta kiltisti mennään taas huomenna töihin ja maksetaan veroja. Ja äänestetään ne samat edustajat (tai ainakin puolueet) sinne valtuustoon tai eduskuntaan.
Surullinen esimerkki siitä miten hyvä suunnittelu, toteutus ja asiakaslähtöisyys eivät tunnu mitenkään liittyvän valtion ja kuntien hankintoihin. Pienellä googlauksella selviää että viestintäministeri Suvi Linden on vieläpä luovuttanut sivustosta sähköisen viestinnän asiakaspalvelupalkinnon Oulun kaupungille. ”Palkinnon perusteluissa kiitetään muun muassa sivuston sisäänrakennettua tunnistusta ja tietoturvallisuutta, palvelujen keskitettyä tarjoamista sekä mahdollisuutta muokata sivuja käyttäjän omien tarpeiden mukaisiksi.” Huoh…
Konseptin kuulostaa meikäläisenkin korvaan varsin kiinnostavalta, jopa palkitsemisen arvoiselta. Idea on oikeasti hyvä ja Powerpointissa se on taatusti näyttänyt ihan killeriltä. Tällaista paatunutta testaajaa vain turhauttaa helposti kun hyvä idea sössitään ontuvalla toteutuksella.
Menee ihan vähän aiheen viereen, mutta pakko avautua, kun mukana kuvioissa oli tuo selain jota tykkään vihata intohimoisesti, koska se yleensä tapaa kasvattaa työmääriä inhottavalla tavalla.
Väitän, että sekä käyttäjä, testaaja, että koodaaja (palvelusta riippumatta) säästäisi huomattavia määriä verta, hikeä ja kyyneliä, jos päästäisiin tuosta Internet Explorerista eroon. Suurin älyttömyys ovat yritykset ja yhteisöt, jotka sen käyttöön omilla koneillaan pakottavat kieltäen vaihtoehdot epämääräisesti perusteltuihin tietohallintosääntöihinsä vedoten.
Ei auta kertoa, että onhan se versio 10 jo melkein OK ja 11 siitä eteenpäin. Uuden IE -version ilmestyminen tarkoittaa lähinnä sitä, että testauksessa huomioitavien selainten määrä kasvaa yhdellä. Vanhat versiot eivät vain suostu kuolemaan.
Tämän sivun loppuosan yhteenveto antaa jotain osviittaa standardituesta: http://caniuse.com/#tables
Siinä mielessä olet oikeilla jäljillä, että 10/11 osasto on hyvää vauhtia saanut muita kiinni. 10 on suhteellisen ongelmaton ollut ja 11:n kanssa en ole vielä joutunut taistelemaan.
Isoimpia omia murheita on ollut tiettyjen operaatioiden huono suorituskyky verrattuna FF:iin / Chromeen ja toisaalta se, että joskus on tullut huolimattomasti tehtyä IE8/9:lle tarkoitettuja korjauksia, jotka ovat sitten vahingossa launneet myös 10:lle.
Jälkimmäinen ei toki ole selaimen vika, mutta tuo oman osansa kokonaissoppaan.
”””
Kirjauduttuani pankkitunnuksilla näytölle tulee yksi ainoa nappi: ”Jatka palveluun”
”””
Consider yourself lucky — minulle tuli vain iso valkoinen tyhjä skriini. Toiset pankkitunnukset meni sitten siinä kun kirjauduin eri selaimella. Ja kolmannet palvelun sisällä.
Että näin.
Päätin yhtyä iloon ja kokeilin minäkin, mutta hmhh…..tämähän menikin aivan liian sujuvasti???
Kirjauduin sisään tunnuksella. Avautuvan sivun reunassa on on linkki ”päiväkotien sivut”, siispä sinne. Seuraavaksi sivulle tuleekin linkki lapseni päiväkotiin, olen varmaan sen joskus käynyt asettamassa jostain, en muista 🙂 Esinn tulee infoa, kalenteria jne. kaikke ”kivaa”, kuvagalleriasta pääsee ihailemaan lasten retkiä jne.
mutta mutta mitään poissaolon ilmoituslinkkiä en kyllä löydä? Alareunassa on kyllä linkki Wilmaan siispä loggaan sinne Wilman tunnuksilla ja sieltä voin laittaa viestiä eskarin opelle ja eiköhän homma hoidu niin.
Jäi vielä kaivelemaan mistä se poissaoloilmoitus löytyy, miksi en sitä näe? Tsekkaan ”varhaiskasvatuksen asiointipalvelut”. OK, no nyt ja vaatii siis ne pankkitunnukset ja sitten JIIHAA! Sieltähän se löytyikin ja kalenteriin saa napsutella päivät ja tallenna ja homma bueno!
Omalta kannalta palvelu toimi itse asiassa jopa odotuksia paremmin ja helpommin. Käytän Firefoxia. Testissä oli myös Ubuntu linuxkone käytössä niin ei IEtä tarjolla enkä sitä käytä kyllä winkkareissakaan. Ja luonnollisesti itsellä menee hermot niissä palveluissa jotka toimii oikein vain IE:llä 🙂
Yleensä menee itselläkin hermot monissa julkisissa palveluissa tyyliin ”sähköinen rikosilmoitus”, jossa tunnistaudutaan ensin pankkitunnuksilla ja sitten ensimmäisenä avautaa ”anna henkilötiedot” sivu johon saa täytellä uudestaan juuri pankista varmennetut tiedot 🙂 Veroviraston systeemit on sitten ihan oma sotkunsa. Joka kerta joutuu generoimaan uudet mitkä lien Katso-tunnukset nollasta joita ei sitten ikinä muista mikä on minnekin.
Testauksen järjestäminen tai avun pyytäminen vaatii ammattilaisen. Tarpeeksi kun näitä näkee, niin pystyy toteamaan, että vaatii ammattilaisen jotta ymmärtää tarvitsevansa testausta.
Toinen esimerkki verorahojen käytöstä:
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/tulli+havisi+oikeudessa+logicalle++miljoonilla+ei+saatu+toimivaa+jarjestelmaa/a949139
Olen ihmetellyt nykymenoa; tilaajan tulee tietää softan kehityksestä ja testaamisesta enemmän mitä toimittajan. Eikös firmat juuri siksi osta osaamista ulkoa, kun itsellä sitä ei ole? Samoin esimerkki kertoo siitä, että pitää oikeasti käyttää hyviä firmoja kehitykseen ja testaamiseen. Kokeneet tekijät saattaa tuntua kalliille, mutta entäpä kun vertaa hintoja kokemattomiin?
Pitipä kokeilla sitten tuo IE. Näytti mulla toimivan IE 10:llä ainakin about samoin kuin FF::lla
Marko: Tuosta Tullin tapauksesta tulee mieleen, että suurin moka on kyllä tehty Tullin puolella sopimusasioissa. Ymmärtääkseni kuitenkin yrityksilllä on varsin laaja sopimusvapaus ja sopimuksiin on kyllä mahdollista lisätä pykälät myöhästymistä ja muuta varten.
Valitettavasti näyttää siltä, että julkinen sektori toimii isojen IT firmojen taikaseinänä, josta voi häikäilemättä nostaa rahaa.
Osui kyllä kipeään kohtaan. Viimeksi kun yritin OmaOulussa lasteni asioita hoitaa, sisäänkirjautuminen jäi maanmainioon looppiin, jossa yhden vahvan kirjautumisen jälkeen pääsin tekemään toisen samanlaisen. Kun toinen oli tehty, minut ohjattiin jälleen tekemään ensimmäinen kirjautuminen uudestaan. Yhteensä kuuden käytetyn pankkitunnuksen jälkeen päätin hoitaa asian puhelimella.
Tiesittekös muuten, että Oulun kaupungilla on tiettyjä palveluita, jotka voi hoitaa ainoastaan OmaOulussa? Tämä onkin loistava tapa käsitellä kiireellisten veronmaksajien tarpeita. Kun yrittää soittamalla hoitaa asioita niin täti kommentoi yksiselitteisesti, että ”tän ilmoituksen voi tehdä vain OmaOulussa”. Kiitos tiedosta. Soitin juuri siksi koska kyseistä ilmoitusta ei voi tehdä OmaOulussa…
< << Kun yrittää soittamalla hoitaa asioita niin täti kommentoi yksiselitteisesti, e että ”tän ilmoituksen voi tehdä vain OmaOulussa”. Kiitos tiedosta. Soitin juuri siksi koska kyseistä ilmoitusta ei voi tehdä OmaOulussa… >>>
Eli jäit tässäkin ikäänkuin päättymättömään looppiin ;)
Huippua settiä jäbät 🙂
Minusta on ihan positiivista, että Jukka kertoi onnistumistarinankin. Kieltämättä palvelua voi oikeissa olosuhteissa ja oikeilla välineillä käyttää joskus mutkattomastikin. Se vain huolestuttaa, että kuinka pieni siivu kaikista palvelua tarvitsevista kuuluu tuohon oikean selaimen omistajien joukkoon… Ja vielä siihen guruporukkaan, joka osaa vaihtaa selainta ja kokeilla käyttämistä eri tavoilla.
Itselläni muuten helähtää puhelin tuon tuostakin, kun joku sukulainen tai tuttu soittaa, että ”Onko mikortuki Niittyviita? Säähän Antti oot se insinöörini, ni mikshän tää palvelu ei toimi?” 🙂 Mutta se on toisaalta kivaakin. Tuleepa vaihdettua kuulumiset siinä samalla.
Kuka tehnyt: Ixonos
Kuka testannut: Ixonos
Miksi se on niin paska: Liferay
Muuta sitten ei tarvitsekaan tietää
Minä olen jonkun kerran torunut toimittajia ja silloin kun tämmöinen tilanne on ollut, niin aiheesta ovat pyyhkeet tulleet.Pelin henki on kuitenkin se, että me emme voi sivuuttaa tilaajan vastuuta näissä asioissa.
Kun ostamme uuden tai käytetyn auton tai talon, niin tarkistamme, että tuote on tilatun mukainen ja jos siitä löytyy vikaa, niin vaadimme alennusta tai sitten emme maksa tilausta laisinkaan. Lisäksi kilpailutamme usein myyjät asioissa kuten takuun pituus ja huoltosopimus. Saatamme jopa teettää oston kohteeseen kuntotarkastuksen ennen ostopäätöstä. Pidämme tätä täysin normaalina kaupankäyntinä.
Jotain merkillistä tapahtuu kuitenkin siinä kohdin kun lähdetään ostamaan softaa. Maalaisjärki jätetään varmuuden vuoksi kotiin ja kaikki keskeisimmät ostamisen perussäännöt sivuutetaan aivan kuin olisi astuttu kokonaan toiseen universumiin.
Kun tilaaja muotoilee niitä tarjouspyyntöjä, niin ajantasalla oleva tilaaja kirjaa sinne selvästi että toimitus tullaan testaan vielä erikseen ja laskun maksu päätetään testitulosten perusteella. Toimittaja sitten muokka tarjouksestaan sen suuruisen, että mainitunkaltainen menettely sopii. Jos tilaaja ei liitä tarjouspyyntöön vaatimuksia takuusta ja ehtoja virheiden korjaukselle, niin ei sitä voi avoimin sylin odottaa toimivaa järjestelmää. Ei sellaista ole.
Minun tarjouspyynnön laatua koskevat kohdat olisivat seuraavat:
– Toimittaja sitoituu testaamaan tuotteen ja toimittamaan testatun tuotteen.
(tämä pykälä varmistaa sen että toimitus on noin niin kuin yleisesti ottaen kuosissaan)
– Tilaaja järjestää lisäksi oman testauksensa täysin toimittajasta erillisenä toimena. Näiden testitulosten perusteella toimittaja päättää että maksetaanko lasku.
(sovitaan yhdessä reilusti toimittajan kanssa mitkä virheet ovat sellaisia jotka blokkaavat laskun maksun. rima saa olla tiukahko ja ei niitä bugeja lähtökohtaisesti tarvitse sietää yhtäkään. kohtuuden voi halutessaan kuitenkin säilyttää sekä ottaa huomioon softan kehityskaari.)
– Toimitukselle sovitaan vähintään vuoden takuu, sillä kaikki bugit eivät tule esille kuukauden testauksella. tarvitaan kokonainen vuosi.
– Softan hinta on näillä stepeillä vähintään kaksinkertainen ja tilaaja hyväksyy faktat, että toimiva softa maksaa todella paljon. Jokainen softaa tilannut on tämän oppinut ennemmin tai myöhemmin ja tavalla tai toisella.
– Näillä stepeillä softan hinta ajan yli tarkastattenu on kuitenkin monta kertaa edullisempi kuin vanhalla mallilla jossa ensimmäisen tarjouksen hinta on matala, mutta ensimmäisen laskun jälkeen tulee vielä läjä laskuja vuosien ajan kun niitä bugeja korjataan ja tapellaan.
Tehdäänkös ihan yhteinen pöytälaatikkosopimus vuodelle 2014, että tilaajat pistävät ne tilaukset kuntoon ja toimittajat toimittavat esitestattua tavaraa tilaajan testaukseen. Meitä testauksen ammattilaisia saa myös asialla vaivata ja apua pyytää. Me autamme ilomielin 🙂
Olen käyttänyt OmaOulu palvelua terveysasemien palveluiden yhteydessä. Siellä se näyttää toimivan ihan buenosti. Toki kirjautuminen vaatiin pankkitunnukset, mutta sen sitten sietää.
Pääsen käsiksi omiin ja alaikäisten lasteni tietoihin, pystyn tarkistamaan lääkäriaikoja, labratuloksia ja jättämään kysymyksiä.
Ja siis kysymyksiini on myös vastattu. Tosin ilmoittamalla, ettei lääkäriaikoja voi tilata OmaOulun kautta vaan ”jonottamalla” ajanvaraukseen.
Vastaajana oirekysymyksiin on lääkäri, joka suosittelee omahoito-ohjeet tai tarvittaessa pyytää varaamaan ajan lääkärille.
Että aikasmoinen oravanpyörä on keksitty kaupunnille.
Morjensta Outi,
Mukava kuulla välillä ’positiivisiakin’ kommentteja 🙂 OmaOulun palveluista osa tuntuu myös itselläni toimivan moitteettomasti, mutta osa on taas toteutettu ala-arvoisesti. Palvelu on tietysti work in progress, mutta ehkä ilmiselviä (beta) -vaiheen ominaisuuksia olisi myös hyvä pitää sellaisina ja kertoa siitä käyttjille. Vähentäisi varmasti turhautumista kaikissa osapuolissa.